Mijn vakantiegevoel kan flink worden aangewakkerd door wat ik om me heen zie. Onze fiets- en wandeltochtjes gaan dan ook vaak richting bossen, groene velden, zand, water… Het groen, de geur van bosgrond, van dennenbomen, de eindeloze horizon, de golven van de zee, het weerkaatsing van de lucht op het wateroppervlak, de zachte grond van een bospaadje of gras, het gevoel van zand en water tussen je tenen, allemaal dingen waar ik helemaal blij van wordt. Maar de mooiste plekjes binnen de actieradius vanuit huis heb ik voor mijn gevoel wel héél vaak gezien. Ik wil weer eens wat anders tijdens onze staycation! Iets nieuws! Avontuur!

We hebben dus een vakantie geboekt. Van twee hele nachten. Ik moet er niet te lacherig over doen, want jemig wij welvaartstrutten hebben altijd wat te mekkeren, terwijl in de rest van de wereld mensen zwaar onderin Maslov zitten. Maar serieus, er is zo veel moois in Nederland dat ik wil zien! Dit wordt vast leuk.

Om optimaal gebruik te maken van de ‘reis’ gaan we vroeg op pad. Ik heb een plekje uitgezocht aan de rand van het Wolderwijd, waar we onze eerste wandeling starten. Vandaaruit lopen we een stuk langs het meer richting Harderwijk. Ik ben gelijk helemaal in vakantiestemming. Wat een gigantische plas water is dit! Overal bootjes, de lucht is strakblauw, er waait een verkoelend briesje. De horizon staat vol met windturbines; niet zo fraai maar ze zorgen in ieder geval voor groene stroom…

Door Harderwijk slingerend verbaas ik me er weer eens over, hoe mooi Nederlandse dorpen (sorry, steden, een zogenoemde Hanzestad zelfs) kunnen zijn. Schattige straatjes en pleintjes met kinderkopjes, oude pandjes, zelfs de putdeksels hebben uitstraling!

Aan de waterkant heeft Harderwijk een piepklein strandje aangelegd, met een heuse strandbar voor het echte Ibiza-gevoel. We trakteren onszelf daar op een superlekkere lunch, het is tenslotte vakantie! Echt geniaal gedaan, dit plekje. Het helpt natuurlijk ook dat het prachtig weer is, en het is maandag dus lekker rustig overal.

Halverwege de middag gaan we naar het hotel, dat in het Speulderbos ligt. Gelukkig is er een groot terras, en ook de ligging van onze kamer lijkt redelijk corona-proof, met een openslaande deur naar een grasstrookje. Vanuit het hotel loop je zó het bos in voor een mooie wandeling – en dat doen we dan ook. De zon staat al laag als we langs de open plekken met heide lopen en het licht is dan ook schitterend…

zandpad
… wandelen bij een laagstaande zon…

De volgende dag hebben we fietsen gehuurd, dus die halen we direct na het ontbijt op. Ik ben tegenwoordig fan van het volgen van fietsknooppunten, en die heb je hier genoeg! Je hoeft dan niet zo op een kaart te kijken en uit te zoeken welk weggetje je in moet slaan, je fietst gewoon van bordje naar bordje, kun je verder lekker om je heen kijken!

Als we langs de Beeldentuin in Garderen fietsen, moet ik uit nieuwsgierigheid even stoppen om te kijken wat dat is. Nou zijn wij geen museumgangers, maar we staan ons met open mond te vergapen aan de schitterende houtsnijwerken op de buitenplaats. De boomhut met allerlei wilde dieren wil ik zó meenemen… althans, als ik een enorme tuin had gehad! 😁

We fietsen verder, een rondje van zo’n 62 km, richting Kootwijk, Radio Kootwijk (met een afzichtelijke betonnen kathedraal midden op de hei, wat een monument blijkt te zijn met een interessante geschiedenis…), Kootwijkerbroek, en terug via Stroe en Boveneinde. We komen langs zandvlaktes, heidevelden, maïsakkers en doorkruisen bossen via idyllische en soms heuvelachtige paadjes. Wat is dit genieten!

hei veluwe
… prachtig bloeiende heide…
bomen
… indrukwekkende bomen, het lijken wel sequoia’s…
ven veluwe
… idyllische vennen…
… idyllische vennen, dus…

De laatste dag beginnen we weer met een wandeling van zo’n 7 km vanuit het hotel – maar dan nu met ochtendlicht. Daarna rijden we een stukje richting huis, om vervolgens het Boswachterspad Kootwijk te gaan lopen. Een flinke tocht van meer dan 16 km, deels in het gebied waar we gisteren gefietst hebben. Toch beleef je de omgeving te voet weer anders.

graspaadje
… zachte graspaden in de ochtend…
bospaadje
… leuke smalle paadjes…
varens bos
… te voet ziet het er weer anders uit…

Als we aan het eind van de derde dag weer thuiskomen, met de schoenen vol met zand, heb ik een voldaan gevoel. Lekker veel gelopen, gefietst, gezien, al die indrukken, het was heerlijk! Het kan dus gewoon, een vakantiegevoel op de Veluwe.

hei veluwe
… dà-ag, Veluwe!

En morgen gewoon weer een rondje in de buurt.