Het is werkelijk bloedirritant. We moeten en zullen zo snel mogelijk de aarde opmaken. Apparaten met een fatsoenlijke levensduur? Echt niet, er moet geld verdiend worden!
Mijn vorige televisie was nog lang niet ‘op’, vond ik, maar soort van gedwongen door het veranderende aanbod in dienstverlening hebben we toch een nieuwe gekocht, een jaar of 10 geleden denk ik. Die doet het nog perfect. En dan, tot mijn stomme verbazing, verschijnt er bij het opstarten van Netflix een melding in beeld: “dit apparaat wordt vanaf 1 maart niet meer ondersteund”. Wáááát? Je gaat me toch niet vertellen dat ik nu alwéér een nieuwe televisie moet kopen?
Volgens mij is de technische levensduur van allerlei apparaten geen probleem, want – hoewel ze soms op scherp gezet lijken te worden – we zijn best in staat om goeie spullen te produceren. Je hebt dan nog een fiscale levensduur, een commerciële, een economische… Maar waar het volgens mij vooral om gaat is: hoe krijgen we de consument zo ver dat ie vindt “dat ie best wel een nieuwe mag kopen”… Dus hoe verlagen we de subjectieve levensduur, zodat er weer geld verdiend kan worden?
Ik zal wel van de ouwe stempel zijn, maar ik vind dit zooooo’n onzin… die televisie is toch nog gewoon goed? Die ga ik toch niet wegdoen, en weer een nieuw apparaat kopen? Echt niet. Nee. Ik vertik het. Dan maar voortaan netflixen op m’n iPad. Zijn ze nou helemáál gek geworden. Belachelijk.
25 februari 2024 op 21:08
Is echt heel erg. Tip: mocht je een hdmi ingang op je tv hebben dan kan je een Chromecast kopen. Je kan dan vanaf je telefoon of tablet casten naar de tv. Heb ik ook gekocht omdat mijn tv uit 2009 te oud zou zijn. Ook in onze caravan hebben we een Chromecast. Die tv daar is nog een stuk ouder. Iets kopen waar ‘Smart’ op staat is te dom om 10 jaar mee te gaan.
26 februari 2024 op 08:19
Ja, dat is wat we nu dan maar gaan doen, de chromecast weer gebruiken. Alleen heb je dan voortaan wat minder bedieningsmogelijkheden… Dat ‘Smart’ zal wel vooral slaan op hun verdienmodel.
24 februari 2024 op 19:41
Wij kunnen Netflix ook niet op onze tv opstarten. Waarschijnlijk is ie daarvoor ook te oud. Ik cast via de ipad. En da’s ook zo’n oud geval. Mij krijgen ze ook niet zover om daarvoor nieuwe toestellen te kopen hoor.
24 februari 2024 op 20:33
Precies. Het zij dan maar zo, … ik ga ook niet overstag!
24 februari 2024 op 14:29
Ik ben het helemaal met je eens. Het is verfoeilijk dat we om vooral softwarematige redenen gedwongen om tot vervanging van een apparaat over te gaan.
Maar ook de hardware van diverse apparaten lijkt een steeds kortere levensduur te hebben. Vervanging is dan vaak goedkoper en aantrekkelijker dan reparatie. Dat is ook zoiets.
24 februari 2024 op 16:36
Ja, idioot inderdaad, een onderdeeltje kopen is vaak net zo duur als het hele apparaat… Zo willen we toch echt niet met onze aarde omgaan! Heel jammer, de vooruitgang in techniek en technologie zou vóór ons moeten werken, en niet tegen.
23 februari 2024 op 18:57
En is er echt geen mogelijkheid om, ondanks de melding, toch Netflix op te starten ?
Misschien is de kwaliteit dan wel als van oudsher en niet conform de laatste nieuwe normen. Als dit niet het geval is, dan gaat dat klanten kosten bij Netflix zelf, vrees ik.
23 februari 2024 op 20:57
Nope, op de tv kun je het niet meer opstarten. Alternatief wordt waarschijnlijk op de iPad afspelen en het scherm casten. Of via een laptop of zo en een kabel. Je hebt dan wel minder opties dan in de tv-app.
Regelmatig wordt de ondersteuning stopgezet waardoor een apparaat onbruikbaar wordt, zoals bij telefoons waar je geen chat-app meer op kunt draaien en zo. Heel jammer dat er zomaar vanuitgegaan wordt dat iedereen toch wel een nieuw apparaat wil kopen.