Sinds mijn tekenhobby heb ik een nieuwe reactie op een prachtige foto van een prachtig dier. Zou ik dat beeld kunnen vangen in een tekening? Zo zag ik een prachtige tijger, lui in de zon liggend, en de kleuren gaven me gelijk de tekenkriebels. Aan de slag!

Hoewel tekenpapier in allerlei kwaliteit te koop is, doe ik vaak mijn experimentele gekras op een goedkope versie. Zo heb ik een tekenblok van de Action met 2 diktes papier in 3 kleuren (wit, bruin en zwart), spotgoedkoop, dus ik ben niet bang om iets nieuws uit te proberen. Het nadeel is dat het eindresultaat iets minder kleurrijk is, omdat het papier niet veel “laagjes” kleurpotlood kan hebben.

Ik begin deze keer ietsje anders. Ik zet op de rand van het vel bij iedere anderhalve centimeter een streepje, omdat ik de tijger anderhalf keer groter wil tekenen dan de foto op het scherm van m’n iPad Air. Die streepjes maken het makkelijker om de juiste verhoudingen te blijven tekenen.

Vervolgens ga ik de opvallendste stukjes intekenen: de ogen, neus, het oor en de witte plukken op de wang. Zo heb ik een goede referentie voor de rest. Ik kan het niet laten om alvast het oog en de neus een beetje in te kleuren – dat vind ik namelijk altijd het leukste! Het ziet er nog raar uit, maar ik heb het idee dat de witte vlek op het oor al verraadt dat het een tijger is. Iemand op twitter grapt dat het een koe wordt… Zo zie je maar.

Met een licht potlood doe ik nu de lichte stukjes, waar witte haren zitten. Het is altijd lastig om te bepalen hoe licht of donker je iets moet tekenen. Iets wits wat in de schaduw ligt, vertalen je hersenen naar wit, maar in werkelijkheid is de kleur die je ziet verre van wit! Omdat ik op zwart papier teken, en met een dun laagje potlood begin, gebruik ik eerst grijs. Ik kan de boel later toch nog iets lichter maken met de volgende laag.

Geleidelijk aan vul ik, plukje voor plukje, het papier. Als je een plukje vacht tekent, is het mooi als je de kleur laat verlopen. Het lijkt dan realistischer. Aan de wortel gebruik je een donkerdere kleur, die je naar het eind van de haartjes lichter laat worden. Het allerlaatste puntje wordt weer iets donkerder en valer, waardoor het dunner en pluiziger lijkt. Een mooi effect geeft het ook als je op de ronding van gewelfd haar een stukje licht maakt, zodat het lijkt te glanzen.

Nu ga ik steeds meer ‘harde’ kleuren gebruiken. Oranje, geel en rood suggereren dat de zon op de vacht valt. Het stukje rechts van het oor lijkt bijna te gloeien! Dat krijg je voor elkaar door een verloop te maken van heel licht wit/geel naar geel naar oranje.

De witte haren die in de schaduw liggen geef ik een zweem van blauw en grijs. Een beetje donkerblauw aan de haarinzet geeft een mooi effect. Ik heb zelfs hier en daar lichtgroen gebruikt…

Om het lijf op de achtergrond te houden gebruik ik daar alleen zachte verlopende kleuren. Zo ontstaat er meer diepte ten opzichte van de fellere delen van de kop.

Tot slot teken ik de snorharen met een gelpen. Dat geeft veel meer contrast en scherpte, waardoor het effect van diepte en zon wordt versterkt. Grote stukken van het papier laat ik gewoon leeg. Dat is juist het leuke van zwart papier! Het zwart tussen de kleuren in wordt in je hoofd ingevuld, zonder dat je iets hoeft te tekenen! Lekker makkelijk. Wat vind je van het eindresultaat?

Het fotograferen van een tekening op zwart papier kan ik helaas nog niet goed, zo met m’n telefoon of iPad…

P.S. Wie de referentiefoto gemaakt heeft weet ik niet, ik heb ‘m van pixabay.com!